eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała nr V/23/07 Rady Gminy w Kozielicach z dnia 22 lutego 2007 roku w sprawie: przyjęcia Programu Gminnego Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. oraz Preliminarza kosztów realizacji tego Programu na 2007r.
UCHWAŁA Nr V/23/07
RADY GMINY W KOZIELICACH
z dnia 22 lutego 2007 roku
w sprawie: przyjęcia Programu Gminnego Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. oraz Preliminarza kosztów realizacji tego Programu na 2007r.
Na podstawie art. 41, ust 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231 ze zmianami) - Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. (stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały) oraz Preliminarz kosztów jego realizacji na 2007 r. ( stanowiący załącznik Nr 2)
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kozielicach.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jacek Ogrodziński
ZAŁĄCZNIK Nr 1
DO UCHWAŁY Nr V/23/07
RADY GMINY
KOZIELICE
Z DNIA 22 luty 2007roku
GMINA
KOZIELICE
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
PLAN GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
WPROWADZENIE
Podstawy prawne Gminnego Programu Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r.
Diagnoza problemów uzależnienia w Gminie Kozielice.
Zasady realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. na terenie gminy.
CEL GŁÓWNY I CELE POŚREDNIE GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
CELE OPERACYJNE I DZIAŁANIA W OBRĘBIE GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
Zmniejszenie spożywania alkoholu przez młodzież i dorosłych mieszkańców gminy.
Wspieranie rozwoju, modernizacja i zwiększenie dostępności do usług terapeutycznych dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
Edukacja społeczeństwa w zakresie konsekwencji nadużywania alkoholu i używania narkotyków, metod ich zapobiegania oraz ograniczania negatywnych skutków takich zachowań.
Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych w naruszaniu prawa i porządku publicznego.
Profilaktyka i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
Współpraca i wspieranie działań administracji; samorządowej, publicznej, państwowej; organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli różnych środowisk lokalnych w obszarach środowisk lokalnych w obszarach profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie.
ZAKRES ZADAŃ ZAPLANOWANYCH NA 2007 r. NA TERENIE GMINY.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
I. WPROWADZENIE
…,, Wszystkie dzieci i młodzież mają prawo do wzrastania w środowisku zabezpieczonym przed negatywnymi konsekwencjami picia alkoholu i powinny być chronione przed promowaniem napojów alkoholowych.”
Działając w zgodzie z intencją Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz zdając sobie sprawę z powagi sytuacji wynikającej z nadmiernego i szkodliwego nadużywania alkoholu dla społeczeństwa, rodziny strat ekonomicznych przy współudziale zadań sektorowych, w celu urzeczywistnienia zasad etycznych, aby zmniejszyć szkody wynikające z nadużywania alkoholu, po zaopiniowaniu przez Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wprowadza się Gminny Program na 2007 r.
PODSTAWY PRAWNE GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591).
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 719, Nr 122, poz. 1143).
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r., Nr 122, poz. 1143).
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 874 z poźn. zm.).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. z 2005 r., Nr 180, poz. 1493).
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r., Nr 91, poz. 408 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 grudnia 1999 r. w sprawie organizacji, kwalifikacji personelu, zasad funkcjonowania i rodzaju zakładów lecznictwa odwykowego oraz udziału innych zakładów opieki zdrowotnej w sprawowaniu opieki nad osobami uzależnionymi od alkoholu ( Dz. U. z 2000 r., Nr 3, poz. 44).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomani ( Dz. U. z 2005 r., Nr 179, poz. 1485).
DIAGNOZA PROBLEMÓW UZALEŻNIENIA NA TERENIE GMINY KOZIELICE.
Konsumpcja alkoholu znacznie wpływa na zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne jednostek, rodzin i całego społeczeństwa. Skutki picia alkoholu nie ograniczają się do łatwo identyfikowalnej mniejszości osób pijących szkodliwie, ale wpływają na całą populację. We wszystkich krajach, w których alkohol jest łatwo dostępny rozwijana jest polityka zmniejszająca problemy alkoholowe i szkody, jakie ponoszą tak poszczególni obywatele jak i społeczeństwa. Alkohol może niekorzystnie wpływać na liczne aspekty życia osób pijących. Najważniejszymi obszarami życia, na które szkodliwie wpływa alkohol są: - zdrowie, - szczęście, - życie rodzinne, - przyjaźń, - praca, - nauka, - możliwość zatrudnienia i finanse.
Alkohol jest środkiem psychoaktywnym i jego nadmierne spożywanie może doprowadzić do wielu niebezpieczeństw w tym uzależnień, które wiążą się ze zwiększonym ryzykiem umieralności i zachorowalności. Konsumpcja alkoholu wiąże się też ze zwiększonym ryzykiem wypadków, w tym drogowych i szeroko pojętej przemocy i przestępstw. Szkody, jakie mogą zostać spowodowane przez alkohol są znaczącymi obciążeniami ekonomicznymi dla jednostek, rodzin i społeczności, począwszy od kosztów medycznych, poprzez zmniejszenie produktywności oraz kosztów spowodowanych stratami materialnymi.
Zgodnie z terminologią międzynarodową, szkody związane z nadużywaniem alkoholu są określone mianem problemów alkoholowych.
Do najważniejszych problemów alkoholowych można zaliczyć:
Samoniszczenie osób uzależnionych od alkoholu;
Uszkodzenia zdrowia u młodzieży i osób dorosłych nadmiernie pijących;
Uszkodzenia rozwoju psychofizycznego pijącej młodzieży;
Szkody występujące u członków rodzin z problemem alkoholowym;
Alkoholowa dezorganizacja środowiska pracy i bezrobotnych;
Naruszania prawa i porządku publicznego przez osoby nietrzeźwe;
Naruszenia prawa związanego z handlem napojami alkoholowymi;
Na podstawie informacji z Komendy Powiatowej Policji w Pyrzycach przedstawimy jak wygląda diagnoza problemów alkoholowych na terenie Gminy Kozielice.
Przestępstwa:
W 2006 r. na terenie Gminy Kozielice popełniono 35 przestępstw natomiast w 2005 r. odnotowano 17 przestępstw. Wzrost przestępczości wynika z tego, iż wzrosła liczba przestępstw popełnianych przez nietrzeźwych kierujących. Ujawnianie tych czynów zabronionych było skuteczniejsze, gdyż zwiększono liczby patroli Ruchu Drogowego na terenie gminy Kozielice. W 2006 roku odnotowano aż 28 kierujących znajdujących się w stanie nietrzeźwym.
Rodzaj przestępstw: |
2005 |
2006 |
Wzrost / spadek |
Kradzieże z włamaniami; |
4 |
5 |
+ 1 |
Kradzieże; W tym samochodu |
6 1 |
7 2 |
+ 1 + 1 |
Znęcanie się nad członkami rodziny; |
2 |
1 |
- 1 |
Jazda w stanie nietrzeźwym; |
4 |
18 |
+ 14 |
Rozbój |
0 |
1 |
+ 1 |
Groźby karalne |
0 |
1 |
+ 1 |
Razem |
17 |
35 |
+ 18 |
Najwięcej przestępstw odnotowano w miejscowościach: Kozielice - 13, Tetyń - 7, Łozice - 5, Trzebórz - 3, Przydarłów - 3, Siemczyn - 2, Załęże - 1, Mielno - 1.
Wykroczenia:
W 2006 r. odnotowano 29 wykroczeń, co w porównaniu do roku 2005 dało wzrost o 10 wykroczeń.. Wśród popełnionych wykroczeń przeważały wykroczenia w ruchu drogowym (10), przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu (9).
Kategorie wykroczeń |
2005 |
2006 |
Wzrost / spadek |
Porządek i spokój publiczny; |
7 |
9 |
+ 2 |
Bezpieczeństwo w komunikacji; |
2 |
10 |
+ 8 |
Przeciwko mieniu; |
9 |
5 |
- 4 |
Przeciwko instytucjom państwowym; |
0 |
1 |
+ 1 |
Inne |
1 |
4 |
+ 3 |
Razem: |
19 |
29 |
+ 10 |
Najwięcej wykroczeń na terenie gminy zaistniało w Kozielice - 8, Łozice - 7, Rokity - 6, Tetyń - 3, Trzebórz - 3, Zadeklino - 2. Ujawniono 23 sprawców wykroczeń, nie ujawniono sprawców wykroczeń w 6 przypadkach i zazwyczaj były to wykroczenia przeciwko mieniu.
Interwencje na terenie Gminy Kozielice.
Rodzaj interwencji |
2005 |
2006 |
Wzrost / spadek |
domowe |
29 |
42 |
+ 13 |
publiczne |
10 |
22 |
+ 12 |
inne |
2 |
5 |
+ 3 |
Razem |
41 |
69 |
+ 28 |
W 2006 r. odnotowano wzrost interwencji w porównaniu do roku 2005. najczęściej pojawiają się interwencje domowe i zazwyczaj są one u tych samych rodzin. Najwięcej interwencji zgłoszonych było w miejscowościach Łozice - 18, Tetyń - 17, Kozielice - 13, Przydarłów - 7.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym:
Rodzaj zdarzenia |
2005 |
2006 |
Wzrost / spadek |
wypadki |
3 |
2 |
- 1 |
kolizje |
10 |
5 |
- 5 |
zabici |
1 |
0 |
- 1 |
ranni |
3 |
2 |
- 1 |
W 2006 r. na terenie Gminy Kozielice odnotowano 2 wypadki drogowe, w którym były dwie osoby ranne. Odnotowano znaczny spadek zaistniałych kolizji drogowych, na co miało wpływ zwiększenie liczby patroli Ruchu Drogowego. Do wypadków doszło w miejscowościach Mielno i Przydarłów. Na terenie Gminy Kozielice zatrzymano 28 kierujących pojazdy w stanie nietrzeźwym, w tym dziesięciu kierujących samochodami osobowymi.
W Pomieszczeniu dla Osób Zatrzymywanych w Komendzie powiatowej Policji w Pyrzycach zatrzymano 9 osób:
Do wytrzeźwienia 5 osób ( 2005 - 4 osoby);
Po popełnieniu przestępstwa 3 osoby (2005 - 1 osoba);
Do przekonwojowania do zakładu karnego 4 osoby ( 2005 - 4 osoby).
Z przedstawionych zestawień wynika, że na terenie gminy Kozielice w 2006 r. odnotowano wzrost przestępstw oraz wykroczeń. Należy jednak zaznaczyć, że na ogólną liczbę przestępstw wpływ miały przestępstwa w ruchu drogowym - nietrzeźwi kierujący. Zwiększono także liczbę kontroli radarowych w czasie, których ujawniono dużą liczbę kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Do zaistniałych kolizji w głównej mierze przyczyniła się nadmierna prędkość na drodze i niezachowanie należytej ostrożności w stosunku do warunków na drodze.
Na uwagę zasługuje fakt, że przestępstwa i wykroczenia popełniane były przez osoby dorosłe. Nie ujawniono nieletnich popełniających czyny karalne. W 2006 roku Komenda Policji w Pyrzycach nie występowała do sądów rodzinnych o pozbawienie praw rodzicielskich.
Na podstawie otrzymanych wniosków zmierzających do podjęcia czynności w celu zastosowania leczenia odwykowego przeprowadzono rozmowę motywującą z 18 osobami w 2006 r. Z tego 4 osoby na podstawie zgromadzonych informacji skierowano do Sądu Rejonowego Wydział III Rodzinny i Nieletnich w Stargardzie Szczecińskim, w celu przebadania przez lekarzy biegłych i wydania postanowienia o podjęciu leczenia odwykowego - zamkniętego.
ZASADY REALIZACJI GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENOI ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
Środki finansowe na realizację niniejszego Programu pochodzą przede wszystkim z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Na podstawie art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomani ( Dz. U. Nr 179, poz. 1485) przeznacza się część środków finansowych na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, jest to wspólny program, środki zostają ujęte w preliminarzu kosztów jego realizacji na 2007 r.
Zadania programu muszą być bezpośrednio związane z profilaktyką uzależnień. Profilaktyka jest chronieniem człowieka przed zagrożeniami i reagowaniem na zagrożenia. Obejmować mogą jedynie nielicznych działaniach szeroko rozumianą profilaktykę używania innych niż alkohol środków psychoaktywnych.
W celu realizacji programu, nieodzowne jest uznanie konieczności zintegrowania działań różnych służb, Np.: Policji, Urzędu Marszałkowskiego, samorządu terytorialnego oraz instytucji publicznych i niepublicznych w zakresie kształtowania polityki wobec uzależnień i przemocy w rodzinie.
Gminny Program Profilaktyki Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. jest dokumentem otwartym i może być na podstawie Uchwały Rady Gminy Kozielice wzbogacony o nowe treści.
CEL GŁÓWNY I CELE POŚREDNIE GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
Celem głównym Programu jest ograniczenie skutków społecznych; nadmiernego spożywania, zażywania środków uzależniających i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Cele pośrednie:
Zmniejszenie spożycia alkoholu.
Zmniejszenie rozmiarów zażywania środków uzależniających.
Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, narkomanii oraz przemocy w rodzinie.
CELE OPERACYJNE I DZIAŁANIA W OBRĘBIE GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEZNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
ZMNIEJSZENIE SPOŻYWANIA ALKOHOLU PRZEZ MŁODZIEŻ I DOROSŁYCH..
DZIAŁANIA:
Ograniczenie możliwości zakupu i spożywania alkoholu przez niepełnoletnich.
Wdrożenie, nowoczesnych profesjonalnych psychospołecznych programów profilaktycznych skierowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych, uczących postaw i umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu stylowi życia.
Ograniczenie działań promujących picie alkoholu - reklam.
Wspieranie tworzenia zintegrowanego systemu działań profilaktycznych promujących postawy będące alternatywą wobec uzależnień.
Prowadzenie psychokorekcyjnych projektów wobec grup podwyższonego ryzyka - dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych.
Kształtowanie świadomości dotyczącej szkodliwości alkoholu wśród osób sprzedających alkohol.
Profesjonalne przygotowanie kadr pracujących z dziećmi i młodzieżą w zakresie profilaktyki uzależnień.
Podniesienie poziomu wiedzy społecznej na temat problemów i zagrożeń związanych z uzależnieniami.
Promocja i wdrażanie nowoczesnych programów profilaktycznych poprzez pomoc stowarzyszeniom zajmującym się opracowywaniem i realizacją takich programów.
Wdrażanie nowoczesnych i efektywnych kampanii profilaktycznych w celu ograniczenia używania środków psychoaktywnych.
WSPIERANIE ROZWOJU, MODERNIZACJA I ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI DO USŁUG TERAPEŁYUCZNYCH DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH I ICH RODZIN.
DZIAŁANIA:
Zwiększenie dostępu i poprawa jakości w zakresie leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych, współuzależnionych i Dzieci Dorosłych Alkoholików poprzez udzielanie dotacji w/w placówkom lecznictwa odwykowego.
Wspieranie tworzenia i działania grup samopomocowych w zakresie pomocy wychodzącym z uzależnienia.
Zwiększenie udziału środków finansowych na leczenie chorób uzależnienia i szkód w rodzinie, powodowanych uzależnieniem.
Inicjowanie i tworzenie punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych i członków ich rodzin.
Promowanie usług terapeutycznych oferowanych przez placówki lecznictwa odwykowego zwłaszcza w grupach podwyższonego ryzyka wystąpienia uzależnienia i wśród osób już uzależnionych.
EDUKACJA SPOŁECZEŃSTWA W ZAKRESIE KONSEKWENCJI UZALEŻNIEŃ, METOD ZAPOBIEGANIA ORAZ OGRANICZANIA NEGATYWNYCH SKUTKÓW TAKICH ZACHOWAŃ.
DZIAŁANIA:
Dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat zdrowotnych i społecznych skutków działania alkoholu i narkotyków.
Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów świadczących o uzależnieniu oraz umiejętności kontrolowania rozmiarów uzależnień.
Organizowanie konferencji, szkoleń, seminariów podejmujących tematykę uzależnień i przemocy w rodzinie.
Edukacja kobiet planujących macierzyństwo z zakresu szkodliwego działania na płód alkoholu oraz narkotyków.
Realizacja projektów szkoleniowych z zakresu profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom dla pracowników mających służbowy kontakt z osobami nietrzeźwymi, uzależnionymi ( Policja, Straż Pożarna, pogotowie Ratunkowe, PKS, PKP, Kadry Pomocy Społecznej, nauczyciele, pielęgniarka szkolna).
Współpraca z Komisjami - w gminach sąsiadujących w zakresie walki z uzależnieniami.
ZMNIEJSZENIE UDZIAŁU OSÓB NIETRZEXWYCH, UZALEŻNIONYCH W NARUSZANIU PRAWA I PORZADKU PUBLICZNEGO.
DZIAŁANIA:
Inicjowanie nasilenia kontroli trzeźwości kierowców.
Zwiększenie dostępności do terapii i programów psychokorekcyjnych prowadzonych w zakładach karnych, skierowanych do osób osadzonych jako sprawców przemocy, uzależnionych, którzy popełnili swój występek pod wpływem alkoholu czy zażywania narkotyków.
Systematyczne wspieranie procedury „ Niebieskiej karty” świadczonej przez przedstawicieli policji i służb społecznych.
Kontrola przestrzegania przepisów prawnych obowiązujących sprzedawców alkoholu; inicjowanie przy współpracy z samorządem gminy szkoleń dla sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie profilaktyki uzależnień i przepisów prawnych dotyczących rynku alkoholowego.
PROFILAKTYKA I PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE.
DZIAŁANIA:
Działania zmierzające do zwiększenia dostępności i skuteczności zorganizowanych form profesjonalnej pomocy dla osób uwikłanych w przemoc.
Edukacja osób na rzecz rodziny dotkniętej przemocą.
Promowania programów terapeutycznych dla osób doznających przemocy i osób stosujących przemoc.
Wspieranie działań organizacji pozarządowych skierowanych na przeciwdziałanie przemocy, ochrony dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym, ochrony mniejszości przed przemocą.
Inspirowanie środowisk lokalnych do tworzenia ośrodków interwencji kryzysowej i punktów konsultacyjnych ( współpraca z gminami w powiecie).
WSPÓLPRACA I WSPIERANIE DZIAŁAŃ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ; SAMORZĄDOWEJ I PAŃSTWOWEJ; ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ORAZ PRZEDSTAWICIELI RÓŻNYCH ŚRODOWISK LOKALNYCH W OBSZARZE PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE.
DZIAŁANIA:
Wspieranie inicjatyw środowisk lokalnych w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży.
Organizowanie konferencji i szkoleń dla przedstawicieli samorządów będących forum wymiany doświadczeń, informacji i sposobów na temat nowoczesnej profilaktyki uzależnień.
Udzielanie wsparcia i szeroko rozumianej pomocy Policji w realizacji treści zadań z zakresu profilaktyki przeciwdziałania uzależnieniom.
ZAKRES ZADAŃ ZAPLANOWANYCH NA 2007 r. NA TERENIE GMINY.
ZADANIE I
Zmniejszenie spożywania alkoholu przez młodzież i dorosłych mieszkańców gminy poprzez podejmowanie działań zmierzających do zapobiegania powstawaniu nowych problemów: alkoholowych, narkomanii oraz przemocy w rodzinie.
Wspieranie i dofinansowywanie organizowanych imprez sportowych o charakterze profilaktycznym, promującym działania integrujące psychoprofilaktykę z aktywnością sportową.
Czuwanie nad przebiegiem imprez szkolnych, sportowych, masowych - przez wychowawców nauczycieli, działaczy sportu, opiekuna hali sportowej. Podczas imprez masowych - zabezpieczenie przez Policję i organizatorów imprez. Należy domagać się przygotowanego zabezpieczenia imiennego organizowanej imprezy, organizatorzy i Policja będą odpowiadać za przestrzeganie Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Dofinansowanie i wspieranie imprez sportowo - profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych mieszkańców gminy, propagujących aktywność sportową bez alkoholu i narkotyków.
Dofinansowanie i wspieranie lokalnych imprez masowych propagujących trzeźwy sport i zdrowy odpoczynek bez alkoholu i narkotyków (konkursy, festyny rodzinne, szkolne, imprezy okolicznościowe).
Za organizację i przygotowanie w/w imprez, odpowiedzialni będą: Zespół Szkół, nauczyciele, Rady Sołeckie, organizacje społeczne i sportowe z terenu gminy.
Dofinansowanie Powiatowego Festiwalu Młodzieży, organizowanego na terenie Powiatu Pyrzyckiego w ramach współpracy miedzy gminnymi komisjami - zadania te będą realizować nauczyciele, pedagog szkolny w ramach oddziaływań profilaktycznych.
ZADANIE II
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz dla ich rodzin.
Zmniejszenie nowych przypadków uzależnienia (od alkoholu i narkotyków) uszkodzeń zdrowia spowodowanych przez alkohol i narkotyki.
Najważniejsze działania to:
Motywacja do dobrowolnego leczenia odwykowego polegająca na przeprowadzaniu rozmów motywacyjnych zmierzających do podjęcia dobrowolnego leczenia odwykowego.
Kierowanie wniosków do sądu rejonowego o wydanie orzeczenia o zastosowaniu leczenia odwykowego.
Kierowanie osób uzależnionych i współuzależnionych na programy terapeutyczne we wskazanych placówkach wytypowanych do leczenia i prowadzenia terapii uzależnienia.
Zwiększenie dostępności do leczenia odwykowego oraz metod terapeutycznych dla osób nadużywających alkoholu, używających narkotyków oraz dla członków ich rodzin. Współpraca ze Służbą Zdrowia, psychologiem z terapeutami w Ośrodkach Terapii Uzależnienia, wskazanych przez Sąd Rejonowy, z Komendą Policji - z przedstawicielem na teren gminy. Zadania te będą realizowane w ciągu całego roku przez Gminną Komisję przy współpracy z wymienionymi jednostkami.
Interwencje profilaktyczne dla dzieci i młodzieży czy dorosłych mieszkańców gminy, dotkniętych problemem uzależnienia - będą to dyżury Przewodniczącego Komisji, praca ciągła przez cały rok będzie polegała na udzielaniu informacji, porad psychologicznych, udzielania wsparcia moralnego dla osób uzależnionych i ich rodzin, udzielanie informacji na temat działających poradni psychologicznych, ośrodków terapii, ośrodków gdzie można uzyskać pomoc prawną i materialna oraz gdzie należy się zwrócić w sprawie przemocy w rodzinie.
Kierowanie osób, które postanowieniem Sądu Rejonowego w Stargardzie zostały zmuszone do podjęcia wyznaczonej terapii i leczenia odwykowego niezamkniętego. Współpraca i udział w finansowaniu powstającego Ośrodka Wsparcia Rodziny Interwencji Kryzysowej i Terapii Uzależnień w Pyrzycach. Kierowanie osób uzależnionych jak również członków ich rodzin na programy terapeutyczne - do psychologa psychiatry oraz innych osób związanych z leczeniem uzależnień. Zadanie to będzie realizowane w ciągu całego roku przez Gminną Komisję, przy współpracy pedagoga szkolnego, Sadu Rejonowego, Policji, nauczycieli. Przewidywany koszt udziału w finansowaniu wyniesie ok. 2 złote na mieszkańca gminy.
ZADANIE III
Edukacja społeczeństwa w zakresie konsekwencji nadużywania alkoholu, używania narkotyków; przemocy w rodzinie i metod ich zapobiegania oraz ograniczania skutków takich zachowań.
Najważniejsze działania to:
Dostarczanie rzetelnej wiedzy, na temat zdrowotnych i społecznych skutków działania alkoholu i narkotyków.
Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów świadczących o uzależnieniach oraz umiejętności kontrolowania rozmiarów nadużywania.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno - edukacyjnej w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom.
Najważniejsze zadania to:
Realizacja profilaktycznej działalności skierowanej bezpośrednio do dzieci i młodzieży na terenie gminy; to prowadzenie na terenie szkół (podstawowej i gimnazjum) programu ogólnodostępnego profilaktyki i spójnego z programem wychowawczym szkół.
Opracowanie i realizacja szkolnego programu profilaktyki wymaga systematycznego i planowego wykorzystania różnorodnych form oddziaływań ( np: zajęcia profilaktyczne realizowane w klasach, gazetki szkolne, imprezy okolicznościowe - profilaktyczne) przy zaangażowaniu kadry pedagogicznej oraz wykorzystaniu aktywności i pomysłów młodzieży. W praktyce najbardziej dostępnym środowiskiem jest szkoła, klasa a najbardziej skuteczne są programy profilaktyczne, które obejmują całą szkołę, gdzie zaangażowani są wszyscy nauczyciele, pielęgniarka szkolna, psycholog i pedagog szkolny. Realizacja profilaktycznej działalności informacyjno - edukacyjnej, skierowanej bezpośrednio do dzieci, młodzieży a także dorosłych mieszkańców to:
Prowadzenie na terenie szkół, bibliotek czy Ośrodka kultury, działalności informacyjno - edukacyjnej - odpowiedzialni organizatorzy. Finansowanie prowadzonej działalności profilaktycznej - Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych, organizowanych dla: nauczycieli, pedagogów, pracowników socjalnych, policjanta, członków Komisji podejmujących się pracy profilaktyczno - informacyjno - edukacyjnej.
Wprowadzanie i finansowanie spektakli profilaktycznych dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej. Pozwolą one lepiej uczestniczyć w programie profilaktycznym, spektakle takie maja być integralnym elementem prowadzonego programu profilaktycznego w Szkołach. Zadanie to będą realizować: dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny.
ZADANIE IV
Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych, uzależnionych w naruszaniu prawa i porządku publicznego.
Kontrola przestrzegania przepisów Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi na terenie Gminy Kozielice, to w szczególności:
Kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy.
Kontrola wspólnie z Policją imprez masowych, dyskotek, której zadaniem jest interwencja w przypadku stwierdzenia uchybień w przestrzeganiu przepisów Ustawy.
Kontrola przestrzegania przepisów prawnych obowiązujących sprzedawców alkoholu. Inicjowanie przy współpracy z samorządem gminy, szkoleń dla sprzedawców alkoholu w zakresie profilaktyki uzależnień i przepisów prawnych dotyczących rynku alkoholowego.
Nawiązanie współpracy z Policją na rzecz częstszego podejmowania interwencji w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych, ze szczególnym naciskiem w okresie letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży.
Opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, wydawanych w formie postanowień.
Występowanie o cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w przypadkach wykrycia nieprzestrzegania przepisów Ustawy, przedsiębiorcom łamiącym prawo.
Współpraca z Sądem Rejonowym i Komendą Policji w zakresie łamania prawa i porządku publicznego, prowadzenia pojazdów w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, w sprawie przemocy w rodzinie, awantur i nieprzestrzegania Ustawy wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Opiniowanie projektów uchwał niezbędnych do przestrzegania wyżej cytowanej Ustawy. Zadania te będą realizowane w ciągu całego roku 2006, przez członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i instytucje współpracujące.
ZADANIE V
Udzielanie pomocy dla rodzin dotkniętych uzależnieniami i przemocą oraz przeciwdziałanie i ochrona przed przemocą w rodzinie ( pomoc: psychologiczna, prawna i socjalno - bytowa)
Najważniejsze zadania to:
Wspieranie organizacji pozarządowych skierowanych na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, ochrony mniejszości przed przemocą.
Wspieranie i dofinansowanie programów profilaktycznych dla osób doznających przemocy i osób stosujących przemoc.
Edukacja osób działających na rzecz rodziny dotkniętej przemocą.
Wprowadzenie w Szkołach programu profilaktycznego korygującego agresję i przemoc rówieśniczą.
Udzielanie rodzinom pomocy, w których występują problemy uzależnienia: alkohol, narkotyki, przemoc w rodzinie - typu: psychologicznej, prawnej oraz socjalno - bytowej.
Współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie uzyskania informacji o rodzinach gdzie występują problemy uzależnienia.
W szczególności pomoc socjalno - bytowa dla dzieci i młodzieży z rodzin gdzie występują osoby uzależnione od alkoholu, narkotyków, gdzie występuje przemoc w rodzinie. Planuje się udzielanie pomocy w formie rzeczowej tj. nie w pieniądzu, np. dofinansowanie do biletów miesięcznych uczniom szkół średnich, dofinansowanie do zakupu podręczników i ćwiczeń przedmiotowych, pomoc dla dzieci i młodzieży w dofinansowaniu wypoczynku letniego ( dopłata do kolonii), dopłata do obozów sportowych, rehabilitacyjnych, obozów harcerskich, biwaków itp. Przy tych zadaniach będą pracować: wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektorzy i cała Komisja.
Prowadzenie zajęć profilaktyczno - edukacyjnych dla młodzieży szkolnej i poza szkolnej w świetlicy środowiskowej (Biblioteka w Tetyniu) Świetlica o charakterze środowiskowym dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych uzależnieniami oraz z rodzin dotkniętych przemocą.
Inicjowanie i wspieranie powstania świetlicy środowiskowej w miejscowości Tetyń, zajęcia prowadzone tam będą przez nauczycieli Zespołu Szkół zamieszkałych w Tetyniu. Przewidywane w tym zakresie jest dofinansowanie zakupu niezbędnych materiałów do prowadzenia zajęć oraz osób prowadzących zajęcia .
ZADANIE IV
Współpraca i wspieranie działań administracji samorządowej, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli środowisk lokalnych w obszarach profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom.
Najważniejsze zadania to:
Poprawa współdziałania służb w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom oraz przemocy w rodzinie.
Udzielanie pomocy merytorycznej i finansowej, placówkom przeciwdziałającym wykluczeniu społecznemu, prowadzącym reintegrację zawodową i społeczną wśród osób uzależnionych.
Organizowanie pracy Komisji Gminnej, realizującej zadania Gminnego Programu na 2007 r. - praca ciągła Komisji, uczestnictwo w posiedzeniach Komisji.
Praca ciągła i prowadzenie dyżurów przez Przewodniczącego Komisji.
Udział w szkoleniach, wyjazdach służbowych organizowanych przez Pełnomocnika Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie.
Zakup niezbędnych materiałów do pracy Komisji.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
Zgodnie z Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2002 r., Nr 147, poz. 1231 ze zmianami), opracowanie, aktualizacja, realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r., należy do zadań Samorządu Gminnego. Program przedstawia działania w gminie, wyznacza kierunki i priorytety przyszłych działań, a także wskazuje na zadania niezbędne do realizacji.
Źródła finansowania Programu Gminnego Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie na 2007 r. - środki zaplanowane w budżecie gminy na 2007 r. pochodzące z opłat za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Zasady finansowania Programu - wydatki na realizację Programu Gminnego, ujmuje się corocznie w planach budżetowych Gminy Kozielice.
Realizatorem Programu oraz dysponentem przydzielonych na 2007 r. środków finansowych jest na podstawie Preliminarza - kosztów jego realizacji Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kozielicach, współpracując bezpośrednio ze Skarbnikiem Gminy i wykonawcami poszczególnych zadań w Programie.
Przewodnicząca Komisji:
Stanisława Gabryś
ZAŁĄCZNIK Nr 2
DO UCHWAŁY RADY GMINY
W KOZIELICACH
NR V/23/07
Z DNIA22 lutego 2007 roku
PRELIMINARZ
KOSZTÓW REALIZACJI ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU
PROFILAKTYKI I PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZEMOCY W RODZINIE NA 2007 r.
Lp. |
ZADANIA PROGRAMU GMINEGO
|
FORMY REALIZACJI ZADAŃ GMINNEGO PROGRAMU |
REALIZATORZY |
KWOTA |
I |
Zmniejszenie spożywania alkoholu przez młodzież i dorosłych mieszkańców gminy poprzez podejmowanie działania zapobiegania powstawaniu problemów; alkoholowych, narkomanii oraz przemocy w rodzinie. |
|
Dyrektor ZS w Kozielicach, nauczyciele, wychowawcy, Rady Sołeckie, Biblioteki, działacze sportowi.
|
4.000,00
Ogółem zadanie _______
4.000,00
|
II |
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz dla ich rodzin. |
|
Gminna Komisja ds. RPA oraz instytucje i placówki wspierające realizację Programu. |
Ogółem zadanie II ________
10.000,00
|
III |
Edukacja społeczeństwa w zakresie konsekwencji nadużywania alkoholu, używania narkotyków oraz przemocy w rodzinie i metod ich zapobiegania, ograniczenia skutków takich zachowań. |
|
Kadra pedagogiczna Zespołu Szkół, pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny, biblioteki. |
3.000,00
Ogółem zadanie III ________
3.000,00
|
IV |
Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych, uzależnionych w naruszaniu prawa i porządku publicznego. |
|
Praca ciągła Gminnej Komisji ds. RPA przy współpracy z Komendą Policji. |
500,00
Ogółem zadanie IV ________ 500,00
|
V |
Udzielanie pomocy dla rodzin dotkniętych uzależnieniami oraz przemocą w rodzinie - pomoc psychologiczna, prawna i socjalno - bytowa. |
|
Praca ciągła cała Komisja ds. RPA, pedagog szkolny, nauczyciele, wychowawcy Zespołu Szkół. |
7.000,00
Ogółem zadanie V ________ 7.000,00 |
VI |
Współpraca i wspieranie działań administracji samorządowej, państwowej, organizacji pozarządowych w obszarach profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom. |
|
Gminna Komisja - praca ciągła. |
5.500,00
Ogółem zadanie VI ________ 5.500,00 |
|
|
Zaplanowany koszt na realizację zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz Przemocy w Rodzinie zostaje ujęty w budżecie Gminy Kozielice na 2007 r. |
|
Ogółem:
30.000,00 |
Kozielice, styczeń 2007
Sporządziła Przewodnicząca Komisji
Stanisława Gabryś
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | 21-03-2007 08:32 | |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 21-03-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 21-03-2007 08:32 |